Naturbruksprogrammet .

Utbildningen på Segragymnasiet passar dig som är intresserad av djur och natur och vill lära dig mer om djurvård. Undervisningen på Segragymnasiet är praktiskt och varierande, vilket förbereder dig väl inför arbetslivet och vidareutbildning.

HÖGSKOLEFÖRBEREDANDE

Naturbruksprogrammet är från och med 2023 högskoleförberedande.

CERTIFIKAT

Som elev på Segra har du möjlighet att klara följande kostnadsfria certifikat:

• Djurvårdare på nivå 2 på hund & katt, övriga sällskapsdjur, fåglar, reptiler och groddjur.
  • Tillstånd för att driva hunddagis/verksamhet med hundar (enl. Jordbruksverkets regler)
  • Hundfrisör
  • Hundinstruktör
  • Hundmassör
Bild av Anna Nilsson

Anna Nilsson

Ansvarig för djurvårdsinriktningen
anna.nilsson@segrag.se

ProfilHund

Väljer du denna profil har du möjlighet att bli djurvårdare på nivå 2 på hund & katt. Du får en utbildning där du inriktar dig på träning och hantering av hund från grunden. Under tre år hos oss läser du flera kurser inom hund & hundträning samt sällskapsdjur.

Läser du denna profil har du även möjlighet att utbilda dig till hundfrisör och hundinstruktör.

Yrkesfördjupning - Hundfrisör

Du har under utbildningen möjlighet att fördjupa dig inom hundfrisöryrket.

Vi samarbetar med hundfrisör Sandra Olsson som håller i hundfrisörutbildningen här hos oss.

Skolan har ett eget nyrenoverat hundtrim som ni kan nå på nummer 0738-329 700.

ProfilDjursjukvård

Väljer du denna profil har du möjlighet att bli djurvårdare på nivå 2 på hund & katt, övriga sällskapsdjur, fåglar, reptiler och groddjur.

Du får en utbildning där du inriktar dig på djursjukvård med fokus på hund, katt och övriga sällskapsdjur.

Läser du denna profil har du även möjlighet att utbilda dig till hundmassör.

Elever som läser Profil Djursjukvård eller Profil Hund har möjlighet att ta med sin egen hund till skolan.